Spegelblankt.

Publicerad 2012-09-03 20:40:35 i Allmänt,

Nu har jag fått en riktig rolig idé. Jag har letat efter lite saker man kan göra själv till huset. Det är bara det att jag alltid trott att jag varit väldigt pysslig och kreativ men när jag väl ska sätta igång så kör jag alltid fast. I alla fall när det kommer till målning. För ett tag sen fastnade jag för ugglor, och jag tänkte att det skulle vara jättelätt att bara sätta mig ner och rita lite häftiga ugglor med tuschpenna och sen fylla i med fina pastelliga färger. Men nejdu, det var inte riktigt min grej, jag kom liksom ingen vart. Den halvfärdiga ugglan ligger i tvskåpet och bara samlar damm. Men nånting som jag faktiskt tycker att jag kan det är spackla, slipa, måla, putsa m.m. Så nu tänkte jag satsa på att fixa en byrå, eller ett linneskåp kan man väl kalla det. Jag har i flera veckor suttit och kollat på blocket efter den perfekta 70 tals byrån som jag kan renovera upp. Den ursprungliga planen var väl att måla den i nån rolig färg, kanske tapetsera nått mönster på nån av dörrarna och byta till några fina knoppar eller handtag, men nu kom jag på en annan idé. Eller jag har väl egentligen snott idén från diverse inredningsföretag bl.a Ikea, men varför inte?
Så jag tänkte måla byrån i nån enkel och fin grundfärg, typ ljusgrå eller vitt. Och sen ska jag tag klä in dörrarna och sidorna och överdelen i spegelblank självhäftande plast. Hur fint blir inte det? På Ikeas bild nedan är ju hela byrån klädd i spegelblankt, men jag tänkte att man skulle sätta plasten typ 1-2 cm in från kanten så grundfärgen får synas lite. Jag blev alldeles tokig när jag hittade en hobbysida som hade massor av olika färger av plast samt velour plast. Tänk att klä in en liten byrå eller hylla i svart velour? Och ha turkosa knoppar eller några "tassels" som lådöppnare. Så nu är jag alldeles övertaggad på detta projekt (som förhoppningsvis inte slutar i misslyckande och tårar).
 
Ikeas byrå Malm i uppdaterad version, den finns endast i limited edition och jag tror den kostade 1999 kr. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Min profilbild

Om en hund, en tjej och en kille. Och vårt fina hus. Och så lite om livet ibland. Välkomna!







Prenumerera och dela